Marketingový trojimperativ aneb 3 pilíře vašeho úspěchu
Každý podnikatel chce být úspěšný, mít co největší prodeje a spoustu spokojených zákazníků. Ne vždy je to ale možné, i kdyby se snažil sebevíc. Co jsou hlavní příčiny a jak s tím pracovat?
K identifikaci vám může pomoci marketingový trojimperativ. Pokud znáte ten projektový, tak už máte napůl vyhráno. Obsahuje sice trochu jiné proměnné, ale princip jeho fungování je podobný. Jak ho můžete využít pro vaše podnikání ? Čtěte dále! Nejdřív ale trochu teorie.
4P v marketingu
Koncept starý jako samotný marketing, označován také jako marketingový mix, je metoda, která se využívá při plánování, tvorbě a realizaci marketingové strategie. V základní formě obsahuje 4 parametry, kterými jsou:
Produkt
Samotný výrobek nebo služba, kterou společnost nabízí zákazníkům. Zahrnuje různé aspekty, jako je kvalita, design, funkčnost, balení a značka produktu.
Cena
Hodnota, kterou společnost stanovuje pro své produkty nebo služby. Měla by zohledňovat náklady na výrobu, konkurenci i ziskovost pro společnost.
Místo
Způsob, jakým je produkt dostupný pro zákazníky. Zahrnuje rozhodnutí týkající se distribučních kanálů, skladování, logistiky a místa, kde je produkt prodáván.
Propagace
Marketingové aktivity, které mají za cíl informovat a přesvědčit zákazníky ke koupi. Může jít o reklamu, osobní prodej nebo další formy propagace.
Jedná se tedy o 4 hlavní parametry vašich produktů nebo služeb a přeneseně tedy i úspěchu vašeho podnikání. Pokud s tímto nástrojem budete vhodně pracovat, pomůže vám uvědomit si svou pozici na trhu, najít slabá místa a dosáhnout vašich marketingových i podnikatelských cílů.
Pro doplnění, marketingový mix může být rozšíření až na 7P (i více), kdy je základní formát obohacen o další 3 parametry – lidé, procesy a prostředí. Zároveň existují i dva různé pohledy na celou problematiku. Ten, který jsme si právě popsali, se dívá na propagaci z pohledu firmy. Pokud bychom se na celou věc chtěli podívat z pohledu zákazníka, použijeme marketingový model 4C. Nicméně, pro pochopení marketingového trojimperativu nám postačí základní model.
Co je projektový trojimperativ
Projektový trojimperativ je model používaný v projektovém řízení, který zdůrazňuje tři hlavní parametry, které je potřeba zohlednit a vyvážit při realizaci projektu. Zkráceně nám také říká, že projekt v dané kvalitě nikdy nedokončíte levně, rychle a ve stanoveném rozsahu zároveň.
Tedy například, pokud chcete projekt realizovat rychle a ve stanoveném rozsahu, připlatíte si. V případě, kdy projekt chcete realizovat rychle a levně, určitě bude strádat na rozsahu. A v neposlední řadě, pokud vše chcete mít hotovo levně a v daném rozsahu, určitě to nebude hned.
Nicméně, o projektovém trojimperativu tento článek není. Pokud byste měli zájem dozvědět se o této problematice více, pak doporučujeme skvělý článek od Freelo, který vás zároveň uvede do projektového řízení, které byste tak jako tak neměli podcenit.
Jak funguje marketingový trojimperativ
Pokud bychom si vypůjčili definici projektového trojimperativu, pak marketingový trojimperativ je model, který zdůrazňuje tři hlavní parametry, které je potřeba zohlednit a vyvážit pro dosažení úspěchu. Zjednodušeně, marketingový trojimperativ není nic jiného, než proměnné marketingového mixu poskládané do modelu projektového trojimperativu. A jaké proměnné to přesně jsou?:
- Produkt (kvalita, přínos, vnímaná hodnota)
- Cena (finační hodnota)
- Propagace (marketing)
Pokud máte dobrý produkt nebo službu za dobrou cenu, pak si s marketingem nemusíte lámat hlavu a zákazníci vám i tak urvou ruce. V případě, kdy máte naopak dobrý produkt a zvládnutý marketing, ani vyšší cena, například v kontextu konkurence, vaše zákazníky s největší pravděpodobností neodradí. A na závěr, pokud máte skvělou cenu a efektivní marketing, pak vaše zboží/služby nemusí být to nejkvalitnější na trhu a přesto budete prodávat.
K čemu je to dobré a jak to můžu využít
Ti z vás, kteří mají dobrý produkt za dobrou cenu, se k tomuto článku pravděpodobně ani nedostanou a to z jednoduchého důvodu – marketing pro ně není velká výzva. V takových případech jde potom primárně o hledání způsobů, jak marketing dělat o něco lépe. O něco lepší PNO, o něco vyšší ROAS, nebo vyšší objem tržeb jako takových.
Pokud patříte mezi ty, kterým marketing “nefunguje”, pak pro vás máme špatnou zprávu. Je dost vysoká šance, že nebude problém v marketingu jako takovém nebo ve vašem specialistovi nebo agentuře, ale v produktu/službě případně v ceně, za jakou je nabízíte (nebo rovnou v obou). V takovém případě máte několik možností, jak se s tím poprat:
- Dobrý produkt za špatnou cenu – snížím cenu nebo připlatím za marketing
- Špatný produkt za dobrou cenu – vylepším produkt nebo připlatím za marketing
- Špatný produkt za špatnou cenu – začnu znova nebo změním obor podnikání
Není výjimkou a ani ostudou, když se podnikatelé vrátí ke kreslící tabuli nebo když změní obor podnikání v případě, kdy to prostě nevychází nebo když není možnost, jak s parametry pracovat. Ne každý může snížit cenu, aby zachoval realistikou marži. Ne každý může vylepšit svůj produkt bez velkých investic do výroby. Ale zároveň je důležité si uvědomit, že ne všechno se dá vyřešit magickým slovem marketing.
Pokud se nacházíte v podobné situaci, můžeme vám pomoci podrobným auditem vašich marketingových aktivit případně konzultací, kdy se vás pokusíme nasměrovat na tu správnou cestu. Jestli jste ale za poslední rok vystřídali několik specialistů nebo agentur a nikdo vám nedokázal pomoci, možná je na čase nalít si čistého vína a přiznat si, že problém může být někde jinde.
Už odcházíte?
Nespěchejte a podívejte se, co vše vám můžeme nabídnout
Návody
Nechte se inspirovat praktickými tipy i osvědčenými postupy a získejte klíčové informace a strategie, které vám pomohou růst a dosáhnout úspěchu ve vašem podnikání.
Naše služby
Maximalizujte úspěch svého podnikání společně s námi. Od strategie a plánování po optimalizaci a sledování výkonu – máme vše, co potřebujete k tomu, abyste byli o krok napřed.
O AdManii
Seznamte se s týmem marketingových nadšenců, který udělá vše pro to, aby vám pomohl maximalizovat potenciál vašich produktů nebo služeb.